MONTESSORI METODUNDA DUYU EĞİTİMİ

maria-montessori2-752023

Maria Montessori önce duyunun sonra zekanın eğitimine odaklanır. Çocuğun duyularını doğal olarak kullandığı ve mükemmelleştirdiği 3-7 yaşları arasında, duyuların gelişiminin önemini vurgular. M. Montessori duyu eğitiminin, duyuları çoğalttığını ve uyarıcılardaki ince farklılıkları anlama kapasitesini geliştirdiğini keşfetti. Bu nedenle çocukların görerek, duyarak, dokunarak, hissederek, hareket ederek öğrenecekleri materyaller tasarladı. Bu materyaller çocuğun biçim, büyüklük, renk, doku, tat vb. kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri anlayacak şekilde tasarlamıştır. Metot, çocuğun farklı duyulara yönelik materyalleri, kendi gelişme düzeyine uygun olarak serbestçe kullanmasına imkan verecek şekilde oluşturulmuştur.

Duyuların eğitimi, tekrarlanan alıştırmalar aracılığıyla algının diferansiyel idrakinin arttırılmasıdır. M. Montessori bu konuya örnek olarak 10 pembe küpten oluşan bir seriyle yapılan araştırmayı verir. İlk küpün kenar uzunluğu 10 cm’dir ve her küpün kenar uzunluğu diğerinden 1 cm kısadır. Çocuklar bu küplerle bir kule inşa ederler, çocuğun her seferinde en büyük olan küpü alarak kuleyi inşa etmesi beklenir.

Sıklıkla psikometrik materyallerle karıştırılabilen Montessori materyallerinin temel farkı, Montessori materyallerinin ölçüme izin vermemesi ancak duyuların kullanılmasını sağlamasıdır. Özetle didaktik materyaller oto-eğitimi olanaklı kılar ve duyuların metotlu bir eğitimine izin verir. Bu nedenle duyu eğitiminde, duyunun izole edilmesi önemlidir.

MONTESSORI METODUNDA DUYU ETKİNLİĞİ ÖRNEKLERİ

Etkinlik – Koku Duyusu : Çiçeklerin Kokularını Tahmin Etme : Çocuklarla birlikte bahçeye çıkılır. Gül, sardunya, papatya gibi çiçekler ya da farklı kokuları olan yeşil bitkilerin kokularına çocuklarla birlikte bakılır. Koklanan çiçek ve bitkilerin isimleri öğrenilir ve kokuları tarif edilir. Daha sonra her çocuğun gözü sırayla bağlanır ve bitki veya çiçeklerden biri çocuğa koklatılır. Kokladığı kokuyu tarif etmesi ve hangi bitkiye ait olduğunu tahmin etmesi istenir.

Etkinlik – Dokunsal Duyu : Marangoz Olalım : Zımpara kağıtları ile çocuklar sınıftaki pürüzlü bir dolabı ya da sırayı zımparalarlar belli boyutlarda tahtaları zımparalayacak oyuncak yapmaları istenebilir. Çocuklar yumuşak, sert, pürüzlü, pürüzsüz ortam ile duyularını geliştirmiş olurlar.

Etkinlik – Dokunsal Duyu : Sıcak Su – Soğuk Su : Çocuklar öğretmen gözetiminde ılık ve soğuk su ile evcilik oyunlarındaki malzemeleri yıkaması üzerine oyun kurulur. Hangi sıcaklıktaki suyun daha iyi lekeleri çıkardığını gözlemleyip  suyun sıcaklıklarını ayarlayarak dokunsal duyularını geliştirebilirler.

Etkinlik – Tat Duyussu : Haydi İlaç Yapalım : Çocuklardan hasta ve doktor olmaları istenir. Doktor hastasına gargara yapması gerektiğini söyler ve çocuklar nane limon gibi tatları su ile karıştırarak ilaç yapar ve bununla gargara yapıp tadını alırlar.

Etkinlik – Koku Duyusu : Eşleştir : Çocuklarda dısardan toplanan çiçekleri teker teker koklaması istenir. Daha sonra gözler bağlanır ve çiçeklerin yeri değişirilir. çocuk  aldığı kokuya göre çiçeklerin ismini söyler doğru bilen çiçeği kapar J

Etkinlik – İşitme Duyusu : Tahmin Et : Çocuklara içi farklı materyallerle doldurulmuş küçük kutular verilir. Kutuların sallanmasıyla sesler meydana gelir ve her kutu farklı maddelerle dolu olduğu için farklı ses çıkarır. Çocuklar kutulardan çıkan sesleri kıyaslar ve derecelendirirler.

Etkinlik – Görme Duyusu : Rengi Bulma : Kırmızı, mavi, sarı renklerinin 8’er tonunun olduğu kartlar hazırlanır. Kartlar yan yana dizilerek renk geçişleri hakkında konuşulur. Çocukların kartları incelemelerine fırsat verilir. Daha sonra çocuğa üstünde bu renk tonlarından birinin olduğu bir kart gösterilir ve rengin eşini masada yan yana dizili duran kartlar arasından bulması istenir.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s